Med IKT som verktøy kan vi engasjere elevene til å bli mer kreative. Vi trenger entusiastiske elever som gleder seg til skoledagene.
Den norske skolen har i mange år fått kritikk for å bare stimulere til bruk av den venstre hjernehalvdelen. Det er den høyre delen som styrer de kreative evnene våre. Matematikk, lesing og skriving er selvfølgelig veldig viktig, og venstre hjernehalvdel må brukes. Samtidig kan vi gjøre oppgavene mer kreative, morsommere og engasjerende. Slik kan man nå alle elevene i klasserommet, også de som jobber best ved å bruke høyre hjernehalvdel.
Kreativitet er en sentral del når vi skal vurdere elevenes digitale kompetanse (Erstad s. 130). Ved produsering av bildefortellinger i Photostory må bilder og lyd settes sammen på en måte som trekker seerens oppmerksomhet. Det er her de kreative evnene må brukes, slik at produktet blir best mulig. Å produsere i Photostory er å arbeide kreativt, vi må bare legge til rette for det og la elevene få en del frie tøyler til å gjøre som de vil. Rammene rundt arbeidene må ikke være for stramme for det må ikke føles mekanisk. Kanskje det er denne feilen som lett blir gjort av lærerne. Og da er vi tilbake på stimulering til bruk av venstre hjernehalvdel.
Hei! Jeg har sett hvor fort og greit elever bruker og lærer Photostory. Helt enig i at å bearbeide pensum i Photostory er motiverende og elevene får brukt sine kreative sider. De elevene jeg har sett bruke Photostory er flinke elever som tar innholdet i temaet de leser fort. For elever som sliter tror jeg nok Photostory kan være motiverende i og med at resultatet kommer fort og programmet er lett å mestre:))
SvarSlettGod vinkling på innlegg om Photo Story. Artig at du (og Elisabeth) har opplevd hvordan bildefortelling kan forløse en kreativitet som mer tradisjonelle oppgaver ikke får frem.
SvarSlett